Obraz ten, przedstawia...
Maryję z Dzieciątkiem Jezus trzymającym w ręku kielich. Maryja lewą ręka podtrzymuje Dzieciątko, a prawą ręką zaprasza do przyjęcia kielicha ofiarowywanego przez Syna. Pełne miłości oczy Dziecka i oczy Matki zwrócone są na wpatrującego się w obraz.
Obraz ten odgrywał bardzo ważną rolę w życiu i misji św. Kaspra oraz założonego przez niego Zgromadzenia Misjonarzy Krwi Chrystusa. Św. Kasper zawsze miał go przy sobie i mówił o nim "moja Madonna (la mia Madonna). Św. Wincenty Pallotti na procesie beatyfikacyjnym mówił, że św. Kasper „tak bardzo był przepełniony miłosnym zafascynowaniem, iż zaniósłby ów obraz do każdego miejsca na ziemi. Ogromną radość sprawiłoby mu zaangażowanie wszystkich ludzi w głoszenie czci wspomnianego obrazu”.
Zgodnie z metodą prowadzonych przez niego i jego misjonarzy misji obraz ten był ukazywany niespodziewanie na zakończenie głównego kazania maryjnego albo na koniec kazania o Sądzie Ostatecznym lub o piekle. Od momentu ukazania obrazu "misja nabierała ognia". To przed tym obrazem składano nielegalną broń, książki, karty....
Chociaż obraz ten nazywany jest m.in."Madonna del Calice", to w jego centrum znajduje się Jezus. Właściwie obraz ten jest obrazem Jezusa, a jego głównym tematem jest Jego Krew, którą sam ofiaruje w kielichu. Maryja pełni <<tylko>> rolę pomocniczego i wzmacniającego tła.
Nazwa "Madonna Kielicha" podkreśla głęboki i bezpośredni stosunek Maryi do Krwi Jezusa. W Jej łonie wraz z człowieczeństwem Chrystusa utworzyła się także Jego Krew. Jest pierwszą, która doświadczyła zbawiennego działania Krwi Jezusa. Dlatego Maryja może być nazwana "Żywym Kielichem", pozostającym w służbie miłości Bożej, która uwidoczniła się poprzez Krew Chrystusa. Tak pojmowany kielich w dłoni Syna wskazuje nie tylko na zbawczą Ofiarę Krzyża, ale także na rolę Matki, która "od chwili zwiastowania i poczęcia, od chwili narodzenia w stajni betlejemskiej, szła krok w krok z Jezusem w swojej macierzyńskiej pielgrzymce wiary. Szła poprzez lata Jego życia ukrytego w Nazarecie, szła w okresie zewnętrznego oddalenia, gdy rozpoczął <<czynić i nauczać>> (por. Dz 1,1) pośród Izraela" (Jan Paweł II, Redemtoris Mater (RM), nr 26). Swoje zjednoczenie z Synem utrzymała "aż do krzyża, przy którym nie bez postanowienia Bożego stanęła (por. J 19,25), najgłębiej ze swym Jednorodzonym współcierpiała i z ofiarą Jego złączyła się matczynym duchem, z miłością godząc się, aby doznała ofiarniczego wyniszczenia żertwa z Niej narodzona" (KK 58). Była także świadkiem Pięćdziesiątnicy, gdzie występowała jako Matka rodzącej się wspólnoty nowego Ludu Bożego, oczekującego i przygotowującego się na przyjście Ducha Świętego oraz rozpoczęcia zleconej przez Chrystusa misji.
Symbolika kielicha
Kielich - jedno z najważniejszych naczyń liturgicznych, służący podczas sprawowania Eucharystii Krwi Chrystusa, jest znakiem kształtowania naszego życia w służbie dziełu zbawienia. Zgodnie z przepisami Kościoła, ze względu na Krew Chrystusa, jest on wykonany z cennego materiału. Poprzez błogosławieństwo Kościoła, kielich zostaje wyłączony z dziedziny świeckiej - nie może odtąd służyć zaspokajaniu naturalnego pragnienia, ma inne przeznaczenie, a mianowicie może zawierać w sobie Krew Chrystusa, przez co otrzymuje jedyną w swoim rodzaju godność.
Inną ważną cechą kielicha jest jego "otwarcie ku górze". Ta otwierająca się ku górze przestrzeń jest wyrazem gotowości przyjęcia Krwi i oczekiwania na napełnienie. Jednak nie zawsze może być on pełny. Wciąż na nowo musi stać się pusty, czysty, aby móc ponownie rozpocząć swoją służbę.
Czystość kielicha polega na tym, że służy tylko Krwi Chrystusa. Natomiast otwartość i gotowość kielicha polega na tym, że przyjmuje każde wino wybrane przez kapłana do sprawowania Eucharystii.
Znak kielicha wyraża także przemienienie i ofiarę. Przyjmuje wino, aby potem dać Krew Jezusa. Napełniony i ofiarowany chce być także podarowany innym. Dokonuje się to w Komunii św. Picie z jednego kielicha jest znakiem jedności między Jezusem a człowiekiem oraz jedności pomiędzy członkami Jego Mistycznego Ciała.
Maryja jako „Żywy Kielich”
Wszystkie wymienione właściwości kielicha można odnaleźć w Maryi. Niepokalanie Poczęta ze względu na swoje powołanie Matki Zbawiciela stanowi najcenniejsze naczynie. Od pierwszej chwili swojego istnienia stała się odblaskiem doskonałej miłości Boga. Zawsze była w pełni otwarta na Pana Boga, na Jego wezwanie, zaproszenie, na Jego wolę, Słowo. Dzięki łasce Bożej zawsze pozostała czysta w wierności swemu powołaniu, służyła Bogu także w ciemnościach próby wiary; czy to szukając noclegu, czy w stajni betlejemskiej, podczas ucieczki do Egiptu, w codziennym życiu w Nazarecie, czy też szukając dwunastoletniego Syna, na weselu w Kanie, na drodze krzyżowej i pod krzyżem - zawsze była gotowa przyjąć i wypełnić wolę Bożą. Pozwalała napełnić kielich swego życia takim winem, jakie wybrał dla Niej Bóg.
Pod krzyżem Maryja przyjmuje duchowo do swego serca Krew Syna. Doświadczając w tym momencie "najgłębszej w dziejach ludzkości <<kenozy>> wiary" (Jan Paweł II, RM 18), była gotowa stracić wszystko dla spełnienia woli Bożej. Była w stanie przez wiarę, nadzieję i miłość przemienić ból i cierpienie w ofiarę, która przez jedność z ofiarą Jezusa uczestniczy w dziele zbawienia. Pod krzyżem Maryja najdoskonalej i najpełniej żyje swoim Boskim macierzyństwem. Przez swoje poddanie się Bogu w wierze, nadziei i miłości wspomaga Nowe Przymierze, które Jezus zawarł na krzyżu i przypieczętował swoją Krwią. Owocem tego Przymierza jest Kościół, a przez niego nowa ludzkość. W ten sposób Maryja złączona ze swoim Synem została Matką wszystkich ludzi. Dała kielich swego serca wypełniony cierpieniem przemienionym w miłości i w ten sposób umacniała jedność Kościoła, za którą Jezus przelał swoją Krew.
Każdy z nas w swoim codziennym życiu i działaniu wpatrując się w Maryję może upodobnić się do Niej i tak jak Ona być "Żywym Kielichem" przez otwarcie się na Słowo Boże, przez pragnienie wypełniania we wszystkim woli Bożej, przez ofiarowanie własnej krwi razem z Krwią Chrystusa dla zbawienia świata, przez patrzenie razem z Nią na świat, na drugiego człowieka przez pryzmat Krwi Jej umiłowanego Syna, przez adorację tej Krwi w każdej trudności, w każdym cierpieniu.
Każdy z nas jest zaproszony do udziału w misji apostolskiej Kościoła, do głoszenia przez obecność i pracę Misterium Chrystusa, który odkupił wszystkich ludzi własną Krwią, by każdemu dać udział w Królestwie Bożym.
0 Komentarze:
Prześlij komentarz